سفارش تبلیغ
صبا ویژن
از شریفترین کردار مرد بزرگوار آن است که از آنچه مى‏داند غفلت نماید . [نهج البلاغه]
اهالی بصیرت
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» حکومت مهدوی و وظایف منتظران(3)

به نام خدا

دوران اختفا و پنهان زیستن حضرت

اهداف:

1. توجه به تلاش‌های امام عسکری(عجل الله تعالی فرجه الشریف) برای معرفی فرزندش

2. شناخت راهکارهای معرفی آخرین حجّت خدا به شیعیان

فواید:

1. اثبات ولادت حضرت(عجل الله تعالی فرجه الشریف)

2. مشخص شدن امام دوازدهم(عجل الله تعالی فرجه الشریف)

3. تثبیت اعتقاد شیعیان

4. آشنائی با دوران کودکی و زندگی اختفائی امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)

 مطالب آموزشی:

1. معرفی امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) به شیعیان

2. معجزات و کرامات امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف)

 3. پاسخگویی به سؤالات شیعیان

4. دریافت هدایای مادی و وجوهات شرعی

5. نماز بر جنازه‌ی پدر بزرگوارش


دانلود فایل این درس (سخنرانی صوتی و تصویری و فایل pdf) (حجم: 10MB)


از ولادت موعود تا شهادت امام عسکری(علیه السلام) 

این دوره از زندگی حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) در بردارنده نکات بسیار مهمّی است که به بخشی از آن‌ها اشاره می‌شود:

معرّفی امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) به شیعیان

از آن جا که ولادت امام دوازدهم(علیه السلام) به صورت پنهانی انجام گرفت بیم آن بود که شیعیان در شناخت آخرین حجّت پروردگار به اشتباه و گمراهی گرفتار آیند. امام عسکری(علیه السلام) وظیفه داشت تا فرزند خود را به گروهی از بزرگان شیعه و افراد مورد اعتماد معرفی کند تا آنان نیز خبر ولادت او را به دیگر پیروان اهل  بیت(علیهم السلام) برسانند و بدین ترتیب ضمن معرفی آن بزرگوار، تهدیدی نیز متوجّه وجود آن آخرین سفیر حق نگردد.

«احمد بن اسحاق» که از بزرگان شیعه و پیروان ویژه امام یازدهم(علیه السلام) است می‌گوید:

خدمت امام عسکری(علیه السلام) شرفیاب شدم و می‌خواستم در مورد امام پس از او سؤال کنم؛ ولی پیش از آن که سخنی بگویم فرمود: «‌ای احمد! همانا خدای متعال از آن زمان که آدم را آفریده، زمین را از حجّت خود خالی نگذاشته است و تا قیامت نیز چنین نخواهد کرد! به واسطه حجّت خدا، بلا از اهل زمین برداشته می‌شود و  ]به برکت وجود او  باران باریده و بهره‌های زمینی بیرون می‌آید.»

عرض کردم: ‌ای پسر رسول خدا! امام و جانشین پس از شما کیست؟!

آن حضرت با شتاب به درون خانه رفت و بازگشت در حالی که پسری سه ساله که رویش همانند ماه تمام می‌درخشید بر دوش خویش داشت و فرمود: «‌ای احمد بن اسحاق! اگر نزد خدای متعال و حجّت‌های او گرامی نبودی، این پسرم را به تو نشان نمی‌دادم! همانا او هم نام و هم کنیه رسول خداست و کسی است که زمین را از عدل و داد پر می‌کند همان گونه که از ظلم و ستم پر شده باشد.»

گفتم: سرور من! آیا نشانه‌ای هست که قلبم به آن آرام گردد؟!

در این هنگام آن کودک، لب به سخن گشود و به زبان عربی روان  گفت:

«اَنا بَقیةُ اللّهِ فی اَرْضِهِ والمُنْتَقِمُ مِنْ اَعْدائِهِ... من بقیة الله در زمین هستم که از دشمنان خدا انتقام خواهم گرفت؛ ‌ای احمد بن اسحاق، پس از این که با چشم خود می‌بینی در پی نشانه مباش!!»

احمد بن اسحاق گوید: پس از شنیدن این سخنان  با شادمانی از خانه امام(علیه السلام) بیرون شدم.... (1)

همچنین محمد بن عثمان (2) و چند تن دیگر از بزرگان شیعه نقل می‌کنند:

چهل نفر از شیعیان نزد امام یازدهم گرد آمدیم. آن حضرت، فرزندش را به ما نشان داد و فرمود: «پس از من، این امام شما و جانشین من است. از او فرمان برید و بعد از من در دین خود پراکنده نشوید که هلاک خواهید شد و [بدانید که] پس از امروز او را نخواهید دید....» (3)

گفتنی است که یکی از برنامه‌های دینی و سنّت‌های سفارش شده، عقیقه کردن و ولیمه دادن برای نوزاد است و آن کشتن گوسفند و طعام دادن به گروهی از مردم است که برای سلامتی و طول عمر فرزند تأثیر فراوان دارد. امام حسن عسکری(علیه السلام) بارها برای فرزندش عقیقه کرد (4) تا ضمن عمل به این سنّت نیکوی پیامبر(صلی الله علیه و آله وسلم) گروه‌های بسیاری از شیعیان را از ولادت امام دوازدهم آگاه سازد.

محمد بن ابراهیم گوید:

امام عسکری(علیه السلام) برای یکی از شیعیان خود، گوسفند سر بریده‌ای فرستاد و فرمود: «این از عقیقه فرزندم «محمد» است.» (5)


معجزات و کرامات

یکی از فرازهای خواندنی زندگی امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) در سال‌های نخستین تولد و پیش از دوران غیبت، معجزه‌ها و کرامت هایی است که به وسیله آن حضرت، انجام گرفته است و معمولا این بخش از حیات آن آیت بزرگ الهی، مورد غفلت واقع شده است.

ما تنها یک نمونه از آن‌ها را می‌آوریم:

ابراهیم بن احمد نیشابوری گوید:

زمانی که عمروبن عوف، [که فرمانروایی ستمگر بود و به کشتن شیعیان، علاقه فراوان داشت.] قصد کشتن مرا کرد به شدت بیمناک شدم و وحشت همه وجودم را فرا گرفت. پس با خاندان و دوستان خود خداحافظی کرده و رو به جانب خانه امام حسن عسکری(علیه السلام) کردم تا با ایشان نیز وداع کنم و در نظر داشتم که پس از آن بگریزم. چون به خانه امام وارد شدم، در کنار امام حسن عسکری(علیه السلام) پسری دیدم که رویش مانند شب چهاردهم می‌درخشید به گونه‌ای که از نور سیمای او حیران گشتم و نزدیک بود آنچه را در خاطر داشتم [یعنی ترس از کشته شدن و تصمیم به فرار] فراموش کنم.

[در این هنگام آن کودک] به من گفت: «ای ابراهیم، نیازی به گریختن نیست! به زودی خدای متعال، شرّ او را از تو دور خواهد کرد!»

حیرتم بیشتر شد، به امام عسکری(علیه السلام) گفتم: فدای شما شوم! این پسر کیست که از درون من خبر می‌دهد؟! امام عسکری(علیه السلام) فرمود: او فرزند من و جانشین پس از من است...‌.

ابراهیم گوید: بیرون آمدم در حالی که به لطف خداوند امیدوار بودم و به آنچه از امام دوازدهم، شنیده بودم، اعتماد داشتم. چندی بعد، عمویم مرا به کشته شدن عمرو بن عوف، بشارت داد. (6)


پاسخ گویی به سؤالات

آخرین ستاره درخشان آسمان امامت، در همان سال‌های آغاز زندگی، به سؤالات شیعیان در موارد گوناگون، پاسخ‌های محکم و قانع کننده می‌داد و دلگرمی و آرامش خاطر آنان را فراهم می‌کرد. برای نمونه روایتی را به اختصار نقل می‌کنیم:

سعد بن عبدالله قمی از بزرگان شیعه به همراه احمد بن اسحاق قمی وکیل امام حسن عسکری(علیه السلام) برای طرح سؤالات و دریافت پاسخ آن‌ها به محضر امام یازدهم شرفیاب می‌شود. او جریان این دیدار را چنین نقل کرده است:

چون خواستم سؤال کنم، امام عسکری(علیه السلام) به فرزندش اشاره کرد و فرمود: «از نور چشمم سؤال کن!» در این هنگام کودک رو به من کرده فرمود: «هر چه می‌خواهی سؤال کن!... پرسیدم: مقصود از «کهیعص» [از حروف مقطعه قرآن] چیست؟ فرمود: این حروف از خبرهای غیبی است. خداوند بنده [و پیامبر] خود زکریا را از آن آگاه ساخته و سپس آن را برای محمد(صلی الله علیه و آله وسلم) باز گفته است. داستان از این قرار است که زکریا(علیه السلام) از پروردگارش خواست تا نام‌های پنج تن [آل عبا] را به او بیاموزد. خداوند متعال جبرئیل(علیه السلام) را بر او فرو فرستاد و آن نام‌ها را به او یاد داد. زکریا چون نام‌های مقدس محمد(صلی الله علیه و آله وسلم) و علی و فاطمه و حسن(علیهم السلام) را بر زبان می‌آورد اندوه و گرفتاریش برطرف می‌شد و وقتی حسین(علیه السلام) را یاد می‌کرد، بغض گلویش را می‌گرفت و مبهوت می‌شد. روزی گفت: بارالها چرا وقتی آن چهار نفر را یاد می‌کنم از اندوه‌ها و نگرانی هایم راحت شده و دل آرام می‌شوم و چون حسین(علیه السلام) را به یاد می‌آورم، اشکم جاری و ناله ام بلند می‌شود؟! خداوند او را از داستان حسین(علیه السلام) آگاه کرد و فرمود: «کهیعص» [رمز این داستان است]. «کاف» رمز کربلا و «هاء» رمز هلاکت خاندان او و «یاء» کنایه از نام «یزید» که جفاکننده نسبت به حسین(علیه السلام) است می‌باشد و «عین» اشاره به عطش و تشنگی او دارد و «صاد» نشانه صبر و استقامت امام حسین(علیه السلام) است....»

گفتم: ‌ای مولای من! چرا مردم از برگزیدن امام برای خود منع شده اند؟

فرمود: «[مقصود تو برگزیدن] امام مصلح است یا امام مُفسد؟» گفتم: امام مصلح [که جامعه را اصلاح کند]. فرمود: «با توجه به اینکه هیچکس از درون دیگری آگاه نیست که به صلاح و درستی می‌اندیشد یا به فساد و تباهی، آیا احتمال ندارد که برگزیده مردم، مُفسِد (و اهل تبهکاری) باشد؟» گفتم: آری، امکان دارد. فرمود: «علّت، همین است.» (7و8)

گفتنی است که در ادامه روایت، امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) علّت دیگری نیز بیان کرده‌اند و به سؤالات دیگر هم پاسخ فرموده‌اند که برای رعایت اختصار از بیان آن‌ها خودداری شد.

به ادامه مطلب مراجعه نمایید....

ادامه مطلب...

نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » اهالی بصیرت ( پنج شنبه 92/1/29 :: ساعت 4:8 عصر )


»» تحریف شهادت حضرت زهرا(س) در روزنامه های اصلاح طلب

تحریف شهادت حضرت‌زهرا(س) در روزنامه‌‌های اصلاح‌طلب

بی غیرتی نسبت به خون مادر سادات تا چه حد !!!

 

روزنامه ها و شخصیت های اصلاح طلب در دوره دوم خرداد هجمه های وسیعی به شیعه برده و یکی از نقاطی که به شدت به آن حمله می کردند؛ تحریف شهادت حضرت زهرا و گذاشتن «وفات» به جای آن بود؛ با وجود آنکه شهادت این حضرت به روایت تمام کتب شیعه و اهل سنت مورد تایید واقع شده و تنها محل اختلاف در منابع؛ تاریخ آن است.

روزنامه اصلاح طلب بهار

 

رسانه های اصلاح طلب همچون «روزنامه شرق»؛ «روزنامه بهار» و... که بخشی از گرداندگان آن را همچنان نیروهای فکری زمان اصلاحات تشکیل می‌دهند امروز دوباره موضع قبلی خود را تکرار کردند و لفظ شهادت را برای عرض تسلیت حذف کرده و بجای آن از «وفات» و «عروج ملکوتی» و ... استفاده کرده است که مورد ناراحتی مردم عزادار شده است. در دوران اصلاحات عبدالکریم سروش و پیروانش با حمله به فرهنگ شهادت آن را «خشونت آفرین» می‌نامیدند.

روزنامه اصلاح طلب شرق

گفتنی است در کنار این روزنامه ها روزنامه «قانون» - نزدیک به آقای پ... - نیز از همین عبارت استفاده کرده است.

روزنامه قانون

 

عقاید وهابیت متحجر سعودی در روزنامه‌های روشنفکر آقایون ......

یه جوری رأی اهل تسنن باید جلب بشه حتی با عدول از خون ام ابیها....
بعضی‌ها متهم بودن واسه انتخابات 88 از عربستان کمک مالی گرفتن، کم کم نتایجش داره معلوم میشه.... شایدم دوباره نیاز به کمک مالی پیدا کردن!! انتخابات 92 نزدیکه ....
میگن پول حروم بی‌غیرتی میاره ....
غیرت شیعه از خون مادرش نمیگذره ....

 

مطالعه بیشتر:

روزنامه شرق و بهار توسط چه کسانی اداره می‌شود+سند



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » اهالی بصیرت ( سه شنبه 92/1/27 :: ساعت 6:38 عصر )
»» قیام فاطمی قیام حسینی قیام مهدوی

به نام خدا

ضمن عرض تسلیت شهادت حضرت فاطمه سلام الله علیها، یک سخنرانی زیبا از استاد پناهیان با موضوع "قیام فاطمی، قیام حسینی، قیام مهدوی" برایتان قرار داده‌ام. پیشنهاد می‌کنم ختماً این سخنرانی را دانلود نمایید.

در این سخنرانی تحلیلی، استاد پناهیان به بیان تفاوت‌ها و تشابه‌های این سه قیام می‌پردازند.

قیام فاطمی قیام حسینی قیام مهدوی

دانلود در ادامه مطلب

ادامه مطلب...

نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » اهالی بصیرت ( یکشنبه 92/1/25 :: ساعت 11:12 صبح )


»» حکومت مهدوی و وظایف منتظران(2)

به نام خدا

امام مهدی علیه السلام در یک نگاه

رایحه انتظار

معرفی اجمالی امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) فوائد:

1. آشنائی با نام، کنیه و القاب حضرت

2. چگونگی ولادت

3. آشنایی با اوصاف و ویژگی‌های حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) مطالب آموزشی:

1. مقدمه:

الف) نگاهی به تاریخچه و شخصیت مادر امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)

 ب) تاریخ و محل ولادت امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)

 ج) چگونگی ولادت امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)

2. نام، القاب و کنیه‌های امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)

3. . شمائل و خصوصیات امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)

 ـ خصوصیات جسمی

 ـ خصوصیات روحی

4. دوره‌های زندگی امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) (دوران اختفا، غیبت، ظهور)


دانلود فایل این درس (سخنرانی صوتی و تصویری و فایل pdf) (حجم: 9MB)

مقدمه 

آخرین امام شیعیان و دوازدهمین جانشین رسول خدا(صلی الله علیه و آله وسلم) در سپیده دم جمعه، نیمه شعبان سال 255 هجری قمری  [868 میلادی] در سامراء یکی از شهرهای عراق، دیده به جهان گشود.

پدر گرامی او، پیشوای یازدهم شیعیان حضرت امام حسن عسکری(علیه السلام) و مادر بزرگوار آن حضرت، بانویی شایسته به نام «نرجس» بود که درباره ملیّتِ او روایات، مختلف است. مطابق روایتی، آن حضرت دختر «یشوع» پسر امپراتور روم بوده و مادرش از نسل «شمعون» وصی حضرت عیسی(علیه السلام) است. برابر این روایت نرجس در پی خوابی شگفت مسلمان شد و به هدایت امام عسکری(علیه السلام) خود را در میان سپاه روم که عازم نبرد با مسلمانان بودند قرار داد و همراه جمعی دیگر به اسارت لشکر اسلام در آمد. امام هادی(علیه السلام) کسی را فرستاد که او را خریداری کرد و به سامراء آورد. (1)

روایات دیگری نیز نقل شده است (2) ولی آنچه مهم و قابل توجه است اینکه حضرت نرجس(علیها السلام) مدتی در خانه حکیمه خاتون ـ از خواهران بزرگوار امام هادی(علیه السلام) ـ بوده و تحت تعلیم و تربیت ایشان قرار گرفته است و مورد احترام فراوان حکیمه(علیها السلام) بوده است.

حضرت نرجس(علیها السلام) آن بانویی است که سال‌ها پیش در کلام پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله وسلم) (3) و امیرالمؤمنین(علیه السلام) (4) و امام صادق(علیه السلام) (5) مورد ستایش قرار گرفته و از او به عنوان بهترین کنیزان و سرور آنان یاد شده است.

گفتنی است که مادر امام عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) به نام‌های دیگری مانند سوسن، ریحانه، ملیکه و صیقل (صقیل) نیز خوانده می‌شد.


 نام، کنیه و القاب

نام و کنیه (6) امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) همان نام و کنیه پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله وسلم) است و در برخی از روایات از بردن نام ایشان تا هنگام ظهور، نهی شده است.

لقب‌های مشهور آن حضرت عبارتند از: مهدی، قائم، منتظَر، بقیة‌الله، حجّت، خلف صالح، منصور، صاحب الامر، صاحب الزمان و ولی عصر که معروف ترین آن‌ها «مهدی» است.

هر یک از این لقب ها، بیانگر پیام ویژه‌ای درباره آن بزرگوار است.

آن امام خوبی‌ها را «مهدی» گفته‌اند زیرا که هدایت شده‌ای است که مردم را به سوی حق می‌خواند و «قائم» خوانده‌اند چون برای حق، قیام خواهد کرد و «منتظَر» نامیده‌اند زیرا که همگان در انتظار مقدم اویند و «بقیة اللّه» لقب داده‌اند چرا که باقیمانده حجت‌های خدا و آخرین ذخیره الهی است.

«حجّت» به معنی گواه خدا بر خلق و «خلف صالح» به معنی جانشین شایسته برای اولیاء خداست. او «منصور» است چون از سوی پروردگار یاری می‌شود و «صاحب الأمر» است چون امر ایجاد حکومت عدل الهی به عهده اوست. «صاحب الزمان و ولی عصر» نیز به معنی آنست که او حاکم و فرمانروای یگانه زمان است.

 

چگونگی ولادت

در روایات فراوان، از پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله وسلم) نقل شده است که مردی از خاندان او به نام «مهدی» قیام خواهد کرد و بنیان ستم را واژگون خواهد ساخت. فرمانروایان ستمگر عباسی با اطلاّع از این روایات در پی آن بودند که در همان ابتدای ولادت امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) او را به قتل رسانند. بنابراین از زمان امام جواد(علیه السلام)، زندگی امامان معصوم(علیه السلام) با محدودیت‌های بیشتری همراه گشت و در زمان امام حسن عسکری(علیه السلام) به اوج خود رسید به گونه‌ای که کمترین رفت و آمد به خانه آن بزرگوار از نظر دستگاه حکومت، مخفی نبود. پیداست در چنین شرایطی باید تولّد آخرین حجّت حق و موعود الهی در پنهانی و به دور از چشم دیگران می‌بود. به همین دلیل حتی نزدیکان امام یازدهم از جریان ولادت امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) بی‌اطلاّع بودند و تا چند ساعت پیش از تولّد نیز، نشانه‌های بارداری در نرجس خاتون مادر بزرگوار امام دوازدهم، دیده نشد.

حکیمه خاتون، دختر گرامی امام جواد(علیه السلام)، جریان ولادت را چنین حکایت کرده است:

امام حسن عسکری(علیه السلام) به دنبال من فرستاد و فرمود: «ای عمّه! امشب افطار نزد ما باش! چرا که شب نیمه شعبان است و خداوند در این شب آخرین حجّت خود بر روی زمین را آشکار خواهد کرد. پرسیدم: مادر او کیست؟ فرمود: نرجس! گفتم: فدای شما شوم! نشانه بارداری در او پیدا نیست! فرمود: سخن همان است که گفتم! پس بر نرجس وارد شدم و سلام کردم و نشستم. او پیش آمد تا کفش هایم را بیرون آورد و به من گفت: بانوی من حال شما چطور است؟ گفتم: بلکه تو بانوی من و بانوی خاندان منی! سخن مرا نپذیرفت و گفت: عمّه جان چه می‌فرمایید! گفتم: دخترم، امشب خداوند متعال به تو پسری عطا می‌فرماید که سرور دنیا و آخرت خواهد بود. پس خجالت کشید و حیا کرد.

حکیمه گوید: پس از نماز عشاء، افطار کردم و در بستر خود آرمیدم و هنگام نیمه شب برای انجامِ نماز شب برخاستم و آن را به جای آوردم در حالی که نرجسبه آرامی خوابیده بود بدون آنکه اتفاقی برایش روی دهد. پس از انجام تعقیبات  نماز خوابیدم. سپس هراسان بیدار شدم و حال آن که او همچنان در خواب بود. لحظاتی بعد برخاست و نماز شب گزارد و خوابید.

حکیمه ادامه می‌دهد: بیرون آمدم و در جستجوی فجر سپیده به آسمان نگریستم. پس فجر اوّل (7) را مشاهده کردم و نرجس همچنان در خواب بود. پس به شک افتادم! ناگاه امام حسن عسکری(علیه السلام) از جایگاه خود ندا برآورد: ‌ای عمّه شتاب مکن! امر ولادت نزدیک است. نشستم و به قرائت سوره‌های «سجده» و «یس» مشغول شدم که نرجس با اضطراب بیدار شد. به سرعت نزد او رفتم و گفتم: «اسم الله علیک» (8)  نام خدا بر تو باد  آیا چیزی احساس می‌کنی؟ گفت: آری‌ای عمّه! گفتم: بر خود مسلّط باش و دلت را استوار دار که این همان است که با تو گفتم. در این هنگام ضعفی من و نرجس را فرا گرفت. پس به صدای سرورم  نوزاد تولّد یافته  به خود آمدم و جامه را از روی او برداشتم و او را در حال سجده دیدم! در آغوشش گرفتم و او را کاملا پاکیزه یافتم!

در این هنگام امام عسکری(علیه السلام) مرا ندا داد: «ای عمّه! پسرم را نزد من بیاور! او را نزد وی بردم... در آغوشش گرفت و فرمود: پسرم سخن بگو! پس لب به سخن گشود و فرمود: «"اشهد ان لا اله الا  الله وحده لا شریک له و اشهد انّ محمدا رسول الله"». سپس بر امیرالمؤمنین و امامان(علیهم السلام) درود فرستاد تا به نام پدرش رسید و از سخن گفتن باز ایستاد. امام عسکری(علیه السلام) فرمود: ‌ای عمّه او را به نزد مادرش ببر تا بر او سلام کند....

حکیمه گوید: فردای آن روز به نزد امام یازدهم رفتم و بر حضرت سلام کردم و پرده را کنار زدم تا مولایم (امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) را ببینم ولی او را ندیدم از این رو از پدر بزرگوارش پرسیدم: فدای شما شوم! برای مولای من چه اتّفاقی روی داده است؟ آن حضرت پاسخ دادند: ‌ای عمّه! او را به آن کسی (خدایی) سپردم که مادر موسی، موسی(علیه السلام) را به او سپرد.

حکیمه گوید: چون روز هفتم فرا رسید آمدم و سلام کردم و نشستم. امام فرمود: فرزندم را نزد من آور! من سرورم را آوردم... امام فرمود: فرزندم! سخن بگوی! نوزاد  لب بگشود و  پس از گواهی به یگانگی خداوند و درود بر پیامبر اکرم و پدران بزرگوارش این آیات را تلاوت فرمود:

«بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ * وَ نُریدُ اَنْ نَمُنَّ عَلَی الَّذینَ اسْتُضْعِفُوا فِی اْلاَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ اَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثینَ وَنُمَکِّنَ لَهُمْ فِی الاَْرضِ وَنُرِی فِرْعَوْنَ وَهامانَ وَجُنُودَهُما مِنْهُمْ ما کانُوا یحْذَرُونَ(9).»(10)؛

«به نام خداوند بخشنده مهربان. و ما اراده کردیم بر مستضعفان زمین منت نهیم و آنان را پیشوایان و وارثان روی زمین قرار دهیم و حکومتشان را در زمین پا برجا سازیم و به فرعون و هامان و لشکریانش، آنچه را از آنها  بنی اسرائیل‌ بیم داشتند نشان دهیم.»


شمایل و خصوصیات

در روایات پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله وسلم) و اهل‌بیت پیامبر(صلی الله علیه و آله وسلم) شمایل و اوصاف حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) بیان شده است که به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود:

آن بزرگوار چهره اش جوان و گندمگون، پیشانی اش بلند و تابنده، ابروانش هلالی و کشیده، چشمانش سیاه و درشت، بینی اش کشیده و زیبا و دندان هایش برّاق و گشاده است. بر گونه راست آن امام، خالی مشکین و در میان شانه اش اثری چون اثر نبوّت دیده می‌شود و اندام مبارکش متناسب و دلرباست.

بعضی از ویژگی‌های آن وجود شریف که در سخنان معصومین علیهم السلام بیان گردیده، از این قرار است:

او اهل عبادت و شب زنده داری، زهد و ساده زیستی، صبر و بردباری، عدالت و نیکوکاری است. آن حضرت سرآمد همگان در علم و دانش و وجود نازنینش چشمه سار برکت و پاکی است. او اهل قیام و جهاد، رهبر جهانی، انقلابی بزرگ، منجی نهایی و مصلح موعود بشریت است. آن وجود نورانی از تبار رسول خدا(صلی الله علیه و آله وسلم) و از اولاد فاطمه زهرا(علیها السلام) و نهمین فرزند از نسل سیدالشهداء(علیه السلام) است که به هنگام ظهور بر کعبه تکیه زند و پرچم پیامبر را در دست گیرد و با قیام خود دین خدا را زنده و احکام خداوند را در سراسر گیتی جاری کند و جهان را پر از مهربانی و داد گرداند پس از آن که پر از جور و بیداد شده باشد. (11)


زندگی امام مهدی علیه السلام

زندگی امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) شامل سه دوره پرفراز و نشیب است:

1. دوره اختفا: زندگی پنهانی آن حضرت از آغاز ولادت تا زمان شهادت امام عسکری(علیه السلام) است.

2. دوران غیبت: از هنگام شهادت امام یازدهم(علیه السلام) شروع گردیده تا هر زمان که به اراده خداوند ظهور کند، ادامه خواهد یافت.

3. عصر ظهور: پس از طی شدن دوران غیبت و به خواست پروردگار جهان، امام دوازدهم(علیه السلام) ظهور خواهد کرد و دنیا را سرشار از خوبی‌ها و زیبایی‌ها خواهد نمود. هیچ کس زمان ظهور آن موعود منتظَر را نمی‌داند و از امام عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) روایت شده، آنها که برای ظهور، زمانی را تعیین کنند، دروغگو هستند. (12)

 

------------------------------------

1. کمال الدین، ج 2، باب 41، ح 1، ص 132.

2. بحارالانوار، ج 5، ح 2( 9 )، ص 22، و ح 14، ص 11.

3. همان، ج 50، ح 7، ص 21.

4. الغیبة طوسى، ح 478، ص 470.

5. کمال الدین، ج 2، باب 33، ح 31، ص 21.

6. اسمى است که با لفظ «اب» یا «ام» شروع مى شود مانند: اباعبداللّه و امّ البنین.

7. مقصود سفیدى است که اندکى پیش از اذان صبح در افق دیده مى شود.

8. این جمله کنایه از این است که بلا از تو دور باد.

9. سوره قصص، آیات 5 و 6.

10. کمال الدین، ج 2، باب 42، ح 1، ص 143.

11. منتخب الاثر، فصل دوم، از ص 23( 9 ) تا 383.

12. احتجاج، ج 2، ش 344، ص 542.



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » اهالی بصیرت ( چهارشنبه 92/1/21 :: ساعت 11:13 عصر )
»» نوشابه باز کردن تلویزیون برای تهیه کننده آرگو

نوشابه باز کردن تلویزیون برای تهیه‌کننده آرگو

پخش کارنامه بازیگری جورج کلونی از شبکه نمایش

در حالی که جمهوری اسلامی با استخدام وکیلی فرانسوی(ایزابل کوتان پیر) به دنبال شکایت از عوامل سازنده فیلم‌های ضدایرانی است، صدا و سیما در عملی تأسف‌آور هفته فیلم یکی از عوامل ساخت فیلم ضد ایرانی آرگو (ARGO) را برگزار می‌کند. خبرگزاری سینمای ایران نوشت: شبکه نمایش سیما از ابتدای هفته جاری در اقدامی قابل تأمل‌، در بخش بررسی کارنامه یک بازیگر، فیلم‌هایی از جورج کلونی یکی از تهیه کنندگان فیلم «آرگو» را نمایش می‌دهد. 

جورج کلونی، تهییه کننده فیلم ضد ایرانی آرگو

جورج کلونی (George Clooney) بازیگر و تهیه کننده هالیوودی از چند سال پیش به دنبال ساخت فیلم ضد ایرانی بوده است. فیلمنامه‌ای که ابتدا قرار بود با نام «فرار‌از تهران» ساخته شود در نهایت با نام آرگو و با تهیه کنندگی جورج کلونی ساخته شد. این فیلم که از نظر بسیاری از کارشناسان سینمایی اثری متوسط و بی‌ارزش است با استقبال گرمی از سوی لابی صهیونیستی هالیوود روبه‌رو شد و اکثر جوایز معتبر سینمای امریکا را به دست آورد که مهمترین‌شان جایزه اسکار امسال بود؛ جایزه‌ای که بازخورد‌های فراوانی در ایران داشت و در آخرین واکنش در پایان دهمین کنگره بین‌المللی رهاورد سرزمین نور جایزه «باروت خیس» به عنوان نماد سرسپردگی مطلق سینمای هالیوود به اهداف سیاسی کاخ سفید به میشل اوباما که برنده شدن آرگو در اسکار را اعلام کرده بود، اهدا شد. 
حال باید این سؤال را از مسئولان صدا و سیما و شبکه نمایش پرسید در حالی که تمامی ملت ایران از ساخت این فیلم ابراز انزجار کرده‌اند و هم اکنون نظام جمهوری اسلامی مجدانه به دنبال پیگرد قانونی عوامل ساخت چنین فیلم هایی است، چه دلیلی دارد که از میان همه بازیگران سرشناس، هفته فیلم جورج کلونی برگزار شود؟ این بی‌سلیقگی در حالی صورت می‌گیرد که مردم به رسانه ملی به عنوان ملاک خوب یا بد بودن بسیاری از مسائل نگاه می‌کنند و این شبهه را به وجود می‌آورند که نتیجه هفته فیلم جورج کلونی چیزی جز تطهیر چهره ضد ایرانی این بازیگر و تهیه کننده هالیوودی خواهد بود؟
یکی از دلایلی که می‌توان برای پیش آمدن چنین رخدادی متصور شد، بی‌اطلاعی مسئولان شبکه نمایش از رخداد‌های حوزه‌های فرهنگ، هنر و سیاست است که در صورت قبول چنین فرضیه‌ای باید از مدیران ارشد صدا و سیما خواست تا در انتخاب مسئولان شبکه‌های خود تجدید نظر کنند. لازم به ذکر است که شبکه نمایش پیش از این نیز با پخش برخی از آثار هالیوودی از شبکه نمایش سیما بدون در نظر گرفتن مفاهیم و پیغام‌های صهیونیستی آن فیلم‌ها، باعث به وجود آمدن انتقادات از این شبکه دیجیتالی شده بود. 

منبع: روزنامه جوان



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » اهالی بصیرت ( سه شنبه 92/1/20 :: ساعت 4:41 عصر )
»» حکومت مهدوی و وظایف منتظران(1)

به نام خدا

وبلاگ اهالی بصیرت در نظر دارد به یاری حق و توفیق حضرت ولی عصر(عج) از این پس هر هفته یک مطلب در خصوص مهدویت و انتظار قرار دهد.

این دوره (حکومت مهدوی و وظایف منتظران) طی 15 مطلب تقدیم شما عزیزان خواهد شد. همچنین علاوه بر قرار دادن متن هر درس،یک فایل سخنرانی صوتی و تصویری و همچنین فایل pdf مطالب نیز همراه هر پست ارائه خواهد شد (ان شاءالله).

ضرورت طرح مباحث مهدویت

رایحه انتظار

مطالب آموزشی:

1. ضرورت طرح مباحث مهدویت

2. آشنایی با ابعاد ضرورت طرح

            الف) اعتقادی

             ب) اجتماعی

             ج) سیاسی

              د) تاریخی

             ه‍ ) فرهنگی

3. دلائل نیاز انسان به امام

4. ویژگی‌های امام

            الف) علم امام

             ب) عصمت امام

             ج) مدیریت اجتماعی امام

              د) کمالات اخلاقی امام

5. انتصابی بودن امام

6. بیان جامع و زیبا از امام رضا (علیه السلام)

 

دانلود فایل این درس (سخنرانی صوتی و تصویری و فایل pdf) (حجم: 11MB)

مقدمه و ابعاد بحث

در هر بحثی پیش از پرداختن به مسائل آن، باید به ضرورت و بایستگی آن توجه کرد، تا با انگیزه‌ی قوی و توان کافی وارد آن شد.

از این رو در ابتدا چند پرسش را مطرح می‌کنیم:
1. آیا مباحث مهدویت، کاربردی است و یا صرفاً تئوری و حاشیه‌ای است؟
2. آیا بحث از مهدویت و مسائل آن نیاز بشر امروز است و می‌تواند به انتظارات او پاسخ دهد؟
3. اعتقاد به مهدویت چه تحولی در زندگی انسان مسلمان ایجاد می‌کند؟ و ...

موضوع موعود یا مصلح کل، نظریه و اندیشه‌ای نیست که در طول زمان در اذهان پدید آمده و برای تسکین دردها و ایده‌ای برای دلداری مظلومان باشد. بلکه هویت شیعه است که با توجه به آیات و روایات می‌توان به ضرورت آن پی برد.
در این نوشتار بر آنیم که به طور اختصار، در ابعاد مختلف به ضرورت طرح مباحث مهدویت بپردازیم:

بعد اعتقادی

«اعتقاد» بنیان اصلی زندگی است؛ یعنی، آنچه را که انسان در میدان عمل انجام می‌دهد، بی‌تردید به ساختار اعتقادی او بر می‌گردد. از این رو اگر انسان دارای اعتقاد صحیح و مستحکم باشد، در صحنه عمل گرفتار لغزش و دو دلی نخواهد شد. مهمترین چیزی که به اعتقاد درست شکل می‌دهد، معرفت است.

با تحصیل معرفت می‌توان به این نتیجه رسید که؛ امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) تداوم‌بخش امامت ائمه هدی(علیهم السلام) می‌باشند، او واسطه فیض الهی، خاتم‌الاوصیاء و مظهر رسول خدا است، امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) طریق معرفت به آفریدگار است؛ چنان که در روایات، راه معرفت خدا و اوصاف او، شناخت اولیای خدا و امامان معصوم دانسته شده است. اینان مظهر اسمای الهی‌اند و شناخت درست آنان، می‌تواند طریق معرفت خدا باشد.

شیعه و سنّی از پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله وسلم) نقل کرده‌اند: «من مات و لم یعرف امام زمانه مات میتة جاهلیة.» (1) هر کس بمیرد و حال آنکه امام زمان خود را نشناخته باشد به مرگ جاهلیت مرده است».

در برخی از دعاها مأمور شده ایم تا خواهان توفیق معرفت امام باشیم:

«اللهم عرفنی حجتک فانک ان لم تعرفنی حجتک ضللت عن دینی.» (2) ... خدایا حجّت خود را به من بشناسان، اگر حجّت خود را به من نشناسانی، از دینم گمراه خواهم شد».

آیا با وجود این همه آثار، نباید به شناخت امام(عجل الله تعالی فرجه الشریف) پرداخت و ابعاد وجود مقدس حضرت ولی ‌عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) را بهتر شناخت؟ چگونه می‌توانیم نسبت به او شناخت صحیح و درستی نداشته باشیم؟ در حالی که آن حضرت در عصر غیبت نیز، از فیض الهی خویش، مردم را محروم نمی‌کند، و همه ما مشمول فیوضات امامت او هستیم؟

  ادامه مطلب...

نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » اهالی بصیرت ( پنج شنبه 92/1/15 :: ساعت 6:25 عصر )


»» پروژه اسلام آمریکایی

پروژه اسلام آمریکایی

 

افتتاحیه دیسکو با "دعای افتتاح"؛ سپس رقص با حجاب اسلامی! (منبع: جهان نیوز)

 کشور ترکیه یکی از عمده کشورهایی است که به شدت در آن ترویج اسلام آمریکایی شدت گرفته است و با تبلیغات گسترده مردم مسلمان این کشور را به سمت و سوهای مشخص می‌کشانند.

به گزارش جهان، هفته گذشته یک مرکز ضد ارزشی دیسکو در استانبول ترکیه افتتاح شد که در مراسم افتتاحیه آن برنامه هایی تاسف بار برگزار شد.

در شروع مراسم افتتاحیه این مرکز فساد که برخی مسئولین شهر استانبول ترکیه نیز حضور داشته اند ، «دعای افتتاح» را خوانده! و رسما به اسلام توهین کرده‌اند که برای افتتاح یک مرکز فساد با عنوان دیسکو دعای افتتاح را بخوانند و از خداوند پیشرفت این مرکز را مسألت نمایند!

این برنامه و خواندن دعای افتتاح در مراسم افتتاح یک مرکز فساد، همان اسلام آمریکایی است که در ترکیه متأسفانه به شدت در حال گسترش می‌باشد و مردم مسلمان ترکیه را تهدید می‌کند.

نکته جالب توجه دیگر این مراسم توهین آمیز،‌ رقاصی زنان با حجاب پس از خواندن دعای افتتاح در مقابل چندین هزار نفر بود.

زن خواننده با کاملا محجبه مالزیایی!   

پس از رقص زنان با حجاب در مقابل مردان مسلمان ترکیه و مسئولین شهر استانبول یک زن کاملاً محجبه مالزیایی پشت تریبون محل مراسم رفته و اقدام به خوانندگی و نوازندگی کرده است که بطور علنی ارزش‌های اسلامی و حجاب را زیر سؤال برده که برای افتتاح یک محل فساد از زنان با حجاب استفاده کرده و ارزش‌های اسلامی  را به سخره گرفته‌اند.

این همان اسلام آمریکایی است که دولت‌های غربی تلاش می‌کنند به شدت در کشورهای اسلامی ترویج نمایند که با زیر سؤال بردن ارزش‌های اسلامی در صدد تبلیغ و گسترش آن هستند.

 

اما این مسئله جایی عجیب می‌شود که می‌بینی همین کار در نقطه دیگری نیز انجام می‌شود، بله این بار دسته گل از طرف ایرانی‌های ضد انقلاب فراری است. باور کنید این یک پروژه است:

 

هم می توان محجبه بود، هم خواننده! (منبع: جوان آن لاین)

آکادمی موسیقی گوگوش که با کمک شبکه بهائی "من و تو" کاملاً با برنامه و هدف‌دار سعی در ترویج فرهنگ‌های مخرب و بیگانه دارد امسال هم بدون حاشیه نبود. امسال در میان شرکت کنندگان این شوی مبتذل حضور یک دختر مبتذل تعجب همگان را برانگیخت و از ابتدا معلوم بود که حضور این دختر با ظاهر اسلامی اتفاقی نیست.

اما با انتخاب ارمیا، شرکت کننده محجبه بعنوان برنده این برنامه همه شک ها را به یقین تبدیل کرد که دلیل حضور و انتخاب وی تنها برای زیبا نشان دادن اسلام آمریکایی بود.

شبکه بهایی من و تو

همان گونه که پیش بینی می‌شد و مخاطبان نیز به این بازی پی برده بودند، یکی از برنامه‌های محوری شبکه «من و تو» بدون در نظر گرفتن شعور مخاطب، با یک چینش حساب شده، یک دختر محجبه را در مسابقه خوانندگی‌اش راه داد و برنده یک دوره از این مسابقه کرد تا این پیغام را پیش روی مخاطب ایرانی قرار دهد که در رویکردی پاردوکسیکال می‌توان هر عملی که در اسلام حرام است را انجام داد و خود را متعهد به عمل به احکام اسلام نیز جلوه داد!

«آکادمی گوگوش» یکی از برنامه های محوری است که برای این شبکه بیننده جذب کرده و بسیاری از مخاطبان این شبکه ماهواره‌ای فارسی زبان تصور می‌کنند این برنامه برای شناسایی استعدادهای خوانندگی و معرفی آنها به افکارعمومی و در واقع یک سکوی پرش برای مستعدها در حوزه موسیقی پاپ محسوب می‌شود اما با گذشت چند دوره از برگزاری این برنامه و مشخص شدن فرجام خوانندگان این برنامه، همه چیز رنگ باخت.

برگزیدگان این برنامه که عمدتاً ار سطح متوسطی برخوردار بودند، با جایزه نقدی نه چندان بالای این برنامه تنها چند ویدئوکلیپ مستقل ساختند و به واسطه آنکه از توانمندی بالایی برخوردار نبودند، خیلی زود به حاشیه رفتند و حتی در میان آن گروه از خوانندگان متوسط آن سوی آبی نیز نتوانستند به مقبولیت و ماندگاری حداقلی دست یابند و کار تا آنجا بالا گرفت که برخی از آنها با حضور در دیگر شبکه های ماهواره‌ای به نادیده گرفته شدن توسط مسئولان برنامه‌ای که منتخبش بودند، اعتراض کردند.

آکادمی موسقی گوگوش

با این وجود، این برنامه همچنان استمرار یافته و در دور تازه این برنامه یک اتفاق جالب افتاد که اگر کلیت این برنامه برای پیگیری همین اتفاق طراحی شده باشد نیز دور از انتظار نیست. یک دختر جوان که عنوان می‌کند همسری آلمانی دارد، با حجاب کامل که حتی در ایران نیز از سوی هر دختری رعایت نمی‌شود، به جمع نفرات برتر راه می‌یابد و مرحله به مرحله پیش می‌آید.

این دختر برای حفظ حدود شرعی حتی با مردان در این برنامه دست نمی‌دهد و در این زمینه‌ها قائل به احکام دینی تشیع است اما در عین حال یکی از محکم ترین احکام دینی که تمامی مراجع تشیع بر آن وحدت نظر دارند را نادیده می‌گیرد و بر احکام دیگر تاکید می‌ورزد. این نوع برخورد با دین یکی از انگلیسی‌ترین شیوه‌های برخورد با اعتقادات سایر ملل تلقی می‌شود که با حفظ پوسته و سطح دین نظیر حجاب مشکلی ندارد اما به شدت پیگیر به تغییر تمامی لایه زیرین دین است.

اسلام امریکایی

جالب اینکه این دختر محجبه در نهایت به عنوان خواننده برتر این دوره از این برنامه نیز انتخاب شد و به واقع این پیغام غیرمستقیم برای تماشاچی ارسال شد که می‌توان ظاهر دینی داشت و دیگر احکام را نیز رعایت نکرد و من باب مثال با حجاب بود اما رقاصه بود یا دست به شرب خمر زد یا مکرر دروغ گفت و خیانت کرد. این قرائت پرتناقض از دین ساده‌تر از کنار گذاشتن کامل دین مورد توجه قرار می‌گیرد و از این منظر در این برنامه نیز به صورت کاملاً حساب شده، چنین جمع‌بندی برای مخاطب پیش کشید.

بی‌شک اگر یک زن غیرمحجبه در این برنامه بخواند و برگزیده شود که اتفاق مسبوق به سابقه‌ای بوده، جای تعجب ندارد، چرا که طبیعتاً به هیچ یک از احکام قائل نیست اما چنین پارادوکسی و اینکه می توان با حفظ حجاب خواننده موفق شد، به شدت عجیب است. به هر حال می‌توان چند صدای سطح پایین را با یک دختر دارای صدای متوسط در چنین مسابقه‌ای در یک گروه قرار داد و رای‌ها را به یک سو جهت دهی کرد تا چنین نتیجه گیری برسد، هرچند شاید چنین رویه‌ای کاملاً اتفاقی بوده باشد!

در هر صورت این اتفاق بدون برنامه‌ریزی صورت پذیرفته باشد یا این برنامه با آمارهای غیرمنطقی رأی دهندگانش یک طراحی ویژه را در پیش گرفته باشند، هر انسان فاقد حداقل منطق می‌تواند درک کند که چنین پارادوکسی را نمی‌توان به مخاطب ایرانی ارائه کرد و توقع پذیرشش را داشت و برای عادی سازی چنین فتواهای تازه و من درآوردی، نیاز به ده‌ها برنده محجبه دیگر در این سلسله برنامه هاست!

 

یقینا اگر صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران با همفکری بزرگان هنر و فرهنگ در ساخت و تولید برنامه‌های جذاب بهتر عمل می کرد امروز نگاه خانواده‌ها و جوانان بسوی این برنامه‌های مبتذل و هدفدار که سعی در فروپاشی اخلاق در جامعه دارند، معطوف نمی‌شد.

 

یکی از کاربران سایت‌های خبری در این مورد نظری داده بود که خواندن آن خالی از لطف نیست:

سه نوع اسلام در جهان ارائه می شود:

-اسلام عربستان و طالبانی، وهابیتی.

-اسلام ترکیه و مالزی

-اسلام جمهوری اسلامی ایران

هشدار:

از آن جایی که اولی قابلیت و ارزش الگو سازی از سوی غرب را ندارد و غرب خود این را می داند، به شدت در تلاش است تا دومی را علم کند تا از الگو شدن سومی جلوگیری کند.

 

ارمیا کیست؟ (پشت پرده زندگی ارمیا، خواننده محجبه آکادمی موسیقی گوگوش)

ادامه مطلب...

نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » اهالی بصیرت ( شنبه 92/1/10 :: ساعت 1:46 عصر )


»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

تربیت یافتگان غرب و شرق
جناب آقای ظریف خجالت بکش!
یا از روی ناآگاهی است یا خیانت
آموزش حجاب
واردات یونجه از فرانسه!
شهدا زنده اند...
واردات کالا ازکشورهای دیگرسبب تعطیلی بسیاری ازواحدهای تولیدی شده
نوروز
مکارم: برای حل مشکلات اقتصادی به رفع تحریمها دلخوش نباشیم
چرا حجاب؟!
[عناوین آرشیوشده]

>> بازدید امروز: 154
>> بازدید دیروز: 83
>> مجموع بازدیدها: 556821
» درباره من

اهالی بصیرت
مدیر وبلاگ : اهالی بصیرت[886]
نویسندگان وبلاگ :
بداغی (@)[0]

علیرضا (@)[0]



» پیوندهای روزانه

مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی [2]
گفتگوی دینی
کانون گفتمان قرآنی
معارف قرآن
آوینی
مرکز تحقیقات رایانه ای قائمیه [1]
سایت جامع دفاع مقدس [1]
شهدا [1]
فرهنگ ایثار و شهادت [2]
نورالشهدا
صبح [1]
منجی [1]
سبکبالان [1]
فارس نیوز [1]
پایگاه خبری رجانیوز [3]
[آرشیو(30)]

» فهرست موضوعی یادداشت ها
حکومت مهدوی و وظایف منتظران[18] . سیاسی[10] . عطر انتظار[5] . فوتبال[3] . امام خمینی[2] . جوشقان . کتاب . وعده آب و برق مجانی .
» آرشیو مطالب
دی 91
بهمن 91
اسفند 91
فروردین 92
اردیبهشت 92
خرداد 92
تیر 92
مرداد 92
شهریور 92
مهر 92
آبان 92
آذر 92
دی 92
بهمن 92
اسفند 92
فروردین 93
اردیبهشت 93
خرداد 93
تیر 93
مرداد 93
شهریور 93
مهر 93
آبان 93
آذر 93
دی 93
بهمن 93
اسفند 93
فروردین 94
اردیبهشت 94
خرداد 94
تیر 94
مرداد 94
شهریور 94
مهر 94
آبان 94
آذر 94
دی 94
بهمن 94
اسفند 94

» لوگوی وبلاگ


» لینک دوستان
عطر ظهور
فرزانگان امیدوار
شین مثل شعور
لحظه های آبی( سروده های فضل ا... قاسمی)
..:: وزنه سیاسی ::..
پردیس
سرباز ولایت
قلمدون
وبلاگ شخصی محی الدین اله دادی
.عاشق خدا .
نگارستان خیال
ندای ماهین
نشریه حضور
جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی
حامد ذوالفقاری
طب سنتی@
*شهرستان بجنورد*
آقاشیر
صراط مستقیم
پیام نمای جامع
وبلاگ گروهیِ تَیسیر
ارمغان تنهایی
کوثر ولایت
داستان های جذاب و خواندنی
تسنیم
قافیه باران
امام خمینی(ره)وجوان امروز
مشکات نور الله
سرباز حریم ولایت
نت سرای الماس
وب سایت رسمی جوشقان
فرهنگی نوین
سربازان گمنام امام زمان
به سوی ظهور
جاوید باد ایرن
پرچم‌های سیاه شرق
سکوی هشتم
حجت بن الحسن العسکری امام زمان(عج)
سربازی در مسیر
رنگی ها در ورزش ها

» صفحات اختصاصی

» طراح قالب